Een kindergitaar kiezen

De voordelen van gitaar leren spleen:

• Het leren van de akkoordenschema’s bouwt controle over de spieren op
  • Het verbetert de flexibiliteit van de handen
  • Het verbetert de oog-hand coördinatie
  • Plezier hebben in gitaarspelen kan het zelfvertrouwen verbeteren
  • Het beheersen van akkoordenschema’s en muziek theorie verbetert het geheugen

Welke maat gitaar heb ik nodig (voor mijn kind)?

Als je de eerste gitaar kiest, is het essentieel om de juiste maat te kiezen. Het kan verleidelijk zijn om een gitaar te kopen met het idee dat je kind er wel “in zal groeien”, vooral als het kind muzikaal lijkt te zijn. Maar een maat past, in het geval van een gitaar, niet iedereen!

Het belangrijkste is dat de gitaar makkelijk vast te houden en te bespelen is.

Leren kan pijnlijk en frustrerend zijn als je de verkeerde maat gitaar voor de handen van je kind koopt of de verkeerde snaren. Gitaren zijn er in 4 maten: 1/4, 1/2, 3/4 en 4/4 (full size).

Hieronder staat een globale gitaarmaattabel:

• 1/4: 2- 5 jaar oud
  • 1/2: 5-8 jaar oud
  • 3/4: 8-12 jaar oud
  • 4/4 of full size zou geschikt moeten zijn voor 12 jaar en ouder.

Dit is alleen een schatting. Je zult verschillene maten moeten proberen om te zien welke het meest geschikt is. Zorg ervoor dat duim en wijsvinger elkaar kunnen raken als je de nek vasthoud en dat je alle snaren kan bereiken met je rechterhand.

Wat voor type gitaar zal ik kiezen?

Als je voor het eerst begint met gitaar, dan is het het beste om voor nylon snaren te kiezen. Stalen snaren zijn harder voor je vingers als je net begint. Zere vingers in de eerste maanden kunnen ervoor zorgen dat  je geen zin meer hebt om gitaar te spelen. Nylon snaren zijn comfortabeler en ze hebben een zachter geluid. Je kunt later overstappen op een andere gitaar of op andere snaren.

Elektrische gitaren voor kinderen

Als je wilt weten wat voor geluid een elektrische gtaar maakt, dan zal je er ten minste ook een kabel en versterker bij moeten kopen…

Wat heb ik verder nog nodig?

Een paar plectrums, een stemapparaat, een lessenaar en een metronoom.

P.S.  Er zijn ook stem-apps en metronoom-apps voor op je mobiel!

Waar kan ik een gitaar kopen in Amstelveen?
www.soundshop.nl