Kinderen & Oefenen

Voor kinderen kan het een geweldige reis zijn om een instrument te leren bespelen. Als ouder kan je een essentiële rol vervullen bij het ondersteunen van het leerproces. Er zijn een paar belangrijke zaken om rekening mee te houden:

1) Heel weinig kinderen houden van thuis oefenen.

2) Voel je niet teleurgesteld als je zoon of dochter niet graag wil oefenen.

3) Bijna alle professionele muzikanten beginnen pas serieus te oefenen op de leeftijd van 16 tot 18 jaar (Conservatorium leeftijd).

4) Beschouw muzieklessen tussen 6 en 16 jaar als een geweldige kans voor je kind om de magische wereld van melodie, harmonie en ritme te ontdekken.

5) Verwacht niet dat je kind na enkele maanden/jaren geweldig speelt en vergeet de mythe van het “wonderkind”.

6) Muzieklessen voor kinderen zijn een sport voor de hersenen, een les per week is een geweldige mentale activiteit.

7) Kinderen zullen tijdens de eerste lessen erg enthousiast zijn, maar daarna wat minder, omdat ze erachter komen dat ze hard moeten werken om resultaten te bereiken; dit is het belangrijkste van muziekeducatie. Het is een fitnessruimte voor het leven.

8) Alle kinderen houden van muziek, maar bijna alle kinderen hebben ook last van frustratie tijdens het oefenen.

9) Laat je kind zien dat je het waardeert dat hij/zij een instrument speelt. Vraag hem/haar elke dag om je iets te leren en wees verbaasd over zijn/ haar vaardigheden, ook als je alleen lawaai hoort en geen muziek.

10) Kinderen hebben een grote fantasie en zijn dol op herhalingen. Wees geduldig en sterk als ouder, treed hun wereld binnen.

11) Vertrouw de kracht van muziek als een emotionele ervaring; je kind kan jarenlang muzieklessen volgen zonder thuis te oefenen. Hij/zij zal dan de basis van muziek leren en in staat zijn om het altijd te gebruiken tijdens het leven en zal je daarvoor dankbaar zijn.

12) Vergelijk de muziekvaardigheden van je kind niet met die van andere kinderen, ook een kind dat langzaam en niet geïnteresseerd lijkt kan een muziekpionier worden.